6 Mayıs 2008 Salı

God save the designer

Diğerlerinin hakkını yemek istemem ama, bu sene en eğlendiğimiz ders herhalde marka elemanlarını işlediğimiz ders oldu. "Bir musibet bin nasihattan yeğdir" anlayışıyla tartışmaya açtığımız tüm zamanların en salak marka isimleri, logoları, karakterleri ya da sloganlarının gözlerden yaş getirdiği su götürmez bir gerçektir nitekim. İşin daha da komik tarafı bütün bu marka elamanlarının tasarımına çoğunlukla binlerce, hatta bazen milyonlarca dolar dökülmüş olması ki, bazen içimden "bunu yapan insan olamaz" diyorum.

Tabii ben ne dersem diyeyim, dünyamız yaptığı işe dönüp bir daha bakmaya tenezzül etmeyen tasarımcılarla ve bunları onaylayan beceriksiz yöneticilerle dolu. Yani hadise sadece Türkiye'nin sorunu değil, bu anlamda kendimize haksızlık etmeyelim. Bunun en güzel örneklerinden biri, geçtiğimiz günlerde İngilitere'de yaşanmış.

Çok kısaca, Office of Government Commerce, ki kabaca Devlet Ticaret Ofisi diye tercüme edebiliriz, logosunu yenilemeye karar veriyor ve bir tasarım ajansına 14,000 İngiliz Sterlini bedelle yukarıdaki logoyu tasarlatıyor. Bu logoya vereceğimiz ilk tepki muhtemelen "Onu ben 14 sterline yapardım" olacaktır, o kadar da kötü bir logo yani. Neyse, logo kullanıma alınıyor ve kızılca kıyamet kopuyor. Çünkü şükürler olsun ki, tasarımcı olmadığı halde tasarım gözü olan insanlar var.

Yandaki resme bakınca, benim fazlaca bir şey dememe gerek olmadığını anlayacaksınız. Tek lafım o tasarımcıya: Kardeşim yaptığın işe hiç mi bakmıyorsun be yahu?

Tanrı önce kraliçeyi, sonra seni korusun.

4 yorum:

ozge can dedi ki...

Çok sevimli bir logo olmuş. Bence kurumsallarında dik kullansınlar... :D

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Bence de kullansınlar, emeğe saygı :)

Adsız dedi ki...

iyiymiş, aslında bunda bir gönderme olabilir. mesela yani; http://www.grupthink.com/topic/5411

Melike Demirbağ Kaplan dedi ki...

Subliminal bir etkisi vardır herhalde, gerçi kasti yapıldığını düşünmüyorum. Daha çok "salaklık" olarak nitelendirme eğilimindeyim ben :)

Bu salaklıklardan o kadar çok var ki, ara ara bloga alasım var.