28 Mart 2008 Cuma

Paranoyak olman takip edilmediğin anlamına gelmez

Malumunuz "Word of Mouth" (Ağızdan Ağıza Pazarlama ya da kısa adıyla WoM) son dönemin en popüler konularından [30 senelik şey nasıl popüler oluyorsa, o ayrı mesele]. Gün geçmiyor ki bir WoM konferansı yapılmasın, WoM hakkında yeni bir kitap raflara çıkmasın. Bizde öyle olur zaten. Bir ara da mor ineklere takmıştık: Sanırsın bütün inekleri sağdık bir morlar kaldı. Neyse.

Bu ağızdan ağıza pazarlama sadece fiziksel ortamda geçerli bir şey değil elbet. Sanal dünyadaki WoM da en az birebir tanıdığımız insanlardan duyduklarımız kadar etkili. Ancak ben bizim firmaların sanal dünyada ne WoM yaratma çabasında olduklarını, ne de oluşan WoM'u kontrol edebildiklerini düşünmüyorum. Nitekim bir çok firma, internette kendi hakkında ne yazılıp ne çizildiğini takip bile etmiyor. Oysa ki, alt tarafı Google'a girip firmanı, markanı, varsa firmanda çalışan anahtar isimleri aratacaksın. Ben bile haftada iki üç kez kendimi aratıyorum. Gerçi benimki megalomanlıktan ama olsun.

Biraz Googling, WoM takibi için başlangıçta oldukça yeterli olur. Hızını alamayanlara Ek$i Sözlük, Blogger, Wordpress, Wikipedia, Facebook ve Youtube gibi içeriğin kullanıcılar tarafından oluşturulduğu sitelerde düzenli olarak gezmelerini salık veririm. Bu sayede insan firması ya da kendisi hakkındaki bir çok şeyi netleştirebilir, neyi doğru neyi yanlış yaptığını görebilir, hakkındaki olumsuz WoM'u bir nebze olsun kontrol edebilir, uzun lafın kısası, arabayla tekeri, elma ile şekeri birbirinden ayırt edebilir.

Ha unutmadan: Bu yazı aşağıdaki videodan ilham alarak yazılmıştır (Mekan Bostanlı-İnciraltı Feribotu, okulun yolu taşlarla dolu). Arkadaşları tebrik ediyor, kendilerine hayatta başarılar diliyorum.

0 yorum: